Lahdessa kokeiltiin robottibussia osana joukkoliikennettä syyskuusta joulukuuhun 2023. Kokeilun aikana 6-paikkaisen ajoneuvon kyytiin nousi 1260 matkustajaa ja bussi liikennöi yhteensä 1200 kilometriä. Mukana kulki myös turvakuljettaja.
”Matkustajapalautteemme oli kokeilun aikana erittäin positiivista. Oli sydäntä lämmittävää nähdä, kuinka palvelumme erityisesti vanhusten keskuudessa otettiin innokkaasti vastaan. Korkea käyttöaste ja kuljetettujen matkustajien määrä vahvistavat uskoamme autonomisen liikenteen potentiaaliin”, Remoted Oy:n palvelupäällikkö Arttu Kotilainen kertoo.
Robottibussin ominaisuuksia päästiin testaamaan eri vuodenaikoina. Kokeilun aikana saatiin tietoa, miten tiivis keskustaliikenne vaikuttaa autonomisen ajoneuvon käyttäytymiseen. Erityisesti huomattiin, että vaativat talviolosuhteet haastavat vielä bussin toimivuutta, kun lumipenkat, liukkaus, pakkanen ja pakokaasut koettelivat automaatiojärjestelmää. Auton hätäjärjestelmä aktivoitui herkästi ja robottibussi teki turhia äkkipysähdyksiä.
Robottibussi siirtyi huoltotauolle joulukuussa eikä enää palannut liikenteeseen, koska ongelmia ei saatu korjattua puolivuotisen kokeilujakson loppuun mennessä.
”Erityisen opettavainen havainto oli, miten pakkaskeleillä perinteisten ajoneuvojen pakokaasut muodostavat pilviä, jotka voivat estää autonomisen ajoneuvon sensorien toiminnan. Tämä tieto on herättänyt suurta kiinnostusta ja on jo valmistajan tutkimus- ja kehitystiimin tarkastelussa”, Kotilainen sanoo.
Vaikka reitillä käytössä ollut ajoneuvo kohtasi talvella teknisiä haasteita, Remotedilla uskotaan ongelmien olevan ratkaistavissa. Lahden kokeilu luo perustaa tuleville projekteille ja Remotedin työ autonomisen liikenteen kehittämiseksi jatkuu.
”Merkittävimmän oppimiskokemuksen saimme asiakkailta siitä, miten he omaksuivat palvelumme. Heidän kokemuksensa ja palaute ovat olleet keskeisiä osoittaessa meille palvelumme todellista arvoa ja merkitystä ihmisten arjessa.”